2011. március 18., péntek

Kalandozások Felső-Ausztriában: Christkindl és Steyr

A tartományban folytatva utunkat körbenézünk még Christkindl és Steyr városokban.

Christkindl: egyes feltételezések szerint itt született a kis Jézus, ugyanúgy, ahogy Betlehem városa és a magyar Nagykarácsony település is sajátjának tartja ezt a jogot, hogy Jézuska szülőhelyeként szerepeljen az utazási ajánlatokban. A településnek nagyok kevés, alig pár százas az állandó lakossága, de az advent időszakában és a húsvéti ünnepekben jelentősen megugrik a lakosságszám, mert rengeteg turista keresi fel a települést.

Képek Christkindl világából
Christkindl, karácsonyi posta
Christkindl, csodatévő Jézuska üzenete
Christkindl, zarándoktemplom
Steyr: hosszú évszázadokon át a Stájer őrgrófság székhelye volt a város, majd pedig Stájerország tartomány fővárosa, illetve 1850-1921 közt Belső-Ausztria tartomány fővárosa lett. Belső Ausztria Felső-Stájerország, Felső-Ausztria, Salzburger Land (Salzburg tartomány) és Bajorország összevonásából jött létre. az 1900-as évek elején megalakult a Puch Kerékpárgyártó Rt., amely 1930-ban veszi fel a Steyr-Puch nevet és az olasz FIAT gyár szabadalma alapján 1958-1975 közt elkezdi gyártani a Fiat 500-ast Steyr 650, a Fiat 850-est pedig Steyr 950 néven. Amikor az osztrák autóipar végleg csődöt mond, akkor a Steyr-Puch gyár örökös szerződést köt a német Mercedes autógyárral és Unimog néven elkezdenek katonai járműveket és terepjárókat gyártani. A II. világháború alatt elkezdik gyártani a teherautókat, amelyek a világpiacon is megállják a helyüket, nemzetközi élvonalba tartoznak ezek a gépipari termékek.
A II. világháborút követően jelentős területátrendezés következik, Steyr városa Stájerországtól Felső-Ausztria tartományhoz kerül.
2003 körül jelentősen visszaesik a katonai gépipari termékek piaca, hiszen megkezdődik az ország haderőreformja, a tizedére zsugorítják az osztrák honvédség összlétszámát és ezzel a tulajdonos Mercedes sem tud mit kezdeni, hiszen a német hadsereg, a Bundeswehr leépítése ekkor már javában folyik tehát azok sem tűnnek fizetőképes keresletnek, nem felvevőpiac Németország sem.
Az egyetlen kiutat Németország és Ausztria a kanadai Magna Gépgyár Rt.-ben látja, mert ígéretet tesznek a tengerentúli befektetők, hogy ők a Mercedestől 0 kanadai dollárral és 0 euróval átveszi az osztrák gyárat és megtartja az összes dolgozót.
A szép ígéretekből semmi sem teljesül, mert a 2005-ös beolvadást követően felveszi az osztrák cég a Magna-Steyr nevet, de a rá következő évben a teljes Steyr modellpalettát törli a kínálatból, ezzel a 12 000 fős csúcslétszámot 260 főre redukálják, mert már csak alkatrészgyártás folyik itt. 2007-ben a maradék 260 fős létszámot 40-re csökkentik, a gépgyár neve ezzel Magna Austria AG.-re változik és a Steyr név már a múlté lesz, visszafordíthatatlanul az enyészeté lett egy nagyon nagy múltú cég.
Steyr 15 000 fős városa egyetlen kiutat 2007 óta csak az idegenforgalmi bevételek növelésében látják. Önellátásra törekszik a város, mert a tartománynak nem sok pénze van, hiszen a tartományi főváros, Linz bevételei is jelentősen megcsappantak az ipari üzemek, gyárak bezárásával.

Képek Steyr világából

Steyr, Gröger-ház
Steyr, kovács
Steyr, Mesterségek oszlopa
Steyr, vadász zenészek
Steyr, Városháza
Steyr, vízi betlehem

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...